keskiviikko 9. elokuuta 2017

Opiskelijan opettamista

Olen toiminut kauneudenhoitoalalla yhdeksän vuoden ajan. Valtavan kiitollinen olen kaiksita vuosista ja mielenkiinnolla odotan niitä paljon lisää. Suhteellisen pitkältä ajalta olen alaamme nähnyt, sekä erilaisia asiakkaita jonkun verran ehtinyt kohdata. Jokainen hetki on ollut mielekäs sekä opettavainen.

Kohtasin mielenkiintoisen tilanteen, kun eräs minulle entuudestaan tuttu ihminen kyseli mahdollisuutta oppisopimuspaikkaan tai harjoittelupaikkaan. Olin tietenkin otettu hänen mielenkiinnostaan, vaikkakin yleensä olen tällaisten tilanteiden ajatellut tuovan paljon lisätyötä, sekä aiheuttavan hankalia tilanteita. Lisäksi olen pelännyt, että opiskelijan ohjaaminen vie jollain lailla huomiota asiakkailtani. Olin kuitenkin innoissani tästä mahdollisuudesta, koska hän oli minulle tuttu ja tiesin eriyisen hyväksi innokkaaksi ja ystävälliseksi. Muutaman päivän opiskelija on kanssani ollut ja päivät ovat ollut todella huippuja ja onnistuneet oikein hyvin. Tällä hetkellä hänellä valitettavasti on omassa työssään sen verran hektistä, ettei hän juurikaan ole ehtinyt harjoittelemaan, harmi.

Erityisen mielekästä oli seurata kuinka innoissaan hän on kaikkea mahdollista oppimaan. Oma-aloitteisuus on aivan huippuluokkaa sekä asiakaspalvelutaidot todellakin kohdallaan. Mielestäni on myös ihana huomata, mistä oppiminen alkaa, ja on omalla kahdallanikin aikanaan alkanut. Monesti sitä sokeutuu omaan osaamiseensa niin, ettei edes ymmärrä, miten vaikeita yksinkertaisetkin asiat ovat alkuun olleet. Tätä pohtiessa tajuaa myös oman keskeneräisyytensä, sekä miten valtavasti on vielä uutta opittavaa. Alamme, joka kehittyy eteenpäin ja elää jatkuvassa muutoksessa koko ajan, pitää meidät ammattilaisetkin inspiroituneina ja innostuneina. Koskaan ei tule tylsää hetkeä kun asiat alkaisi käydä liian tutuksi ja yksitoikkoisiksi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti