maanantai 13. helmikuuta 2017

Asiakaspalvelun iloja .. ja haasteita

Asiakas on aina oikeassa, lause jota toistuvasti toistellaan. Tuosta ajatuksestahan kaikki asiakaspalvelun perusteet lähtevät, ja tietenkin asiakaspalvelijan tärkein tehtävä on kunnioittaa asiakasta. Itse olen työajoissani hyvin joustava, ja pyrin palvelemaan asiakkaita heidän aikataulujen mukaan, aamuvarhaisesta iltamyöhään. Kiireisenä sesonkiaikana olen valmis tekemään pitkiä työpäiviä ja rauhallisempana aikana pidän mahdollisesti vapaapäiviä. Tästä syystä hoitolani on avoinna ajanvarauksesta, eikä säännöllisiä aukioloaikoja liikkeelläni ole. Valtaosa asiakkaistani on oppinut tämän hyvin ja varailevat ajat puhelimitse, ja mikäli ovat tulossa ostoksille, soittavat etukäteen millaiseen aikaan olen paikalla. Mielelläni toki pitäisinkin liikettäni aina avoinna, mutta valitettavan monia virallisia asioita kun on hoidettava virka-aikaan, lisäksi tämä mahdollistaa sen että pystyn palvelemaan asiakkaat joustavammin kellonajasta ja viikonpäivästä riippumatta. 

Viimehetken peruutukset ovat hyvin inhottavia sekä minulle, että niille asiakkaille joille olen sanonut ettei vapaita aikoja ole. Olen toki kovin ymmärtäväinen sairastumisia tai muita hyvin yllättäviä ja ennakoimattomia tilanteita kohtaan. Hajamielisyydenkin ymmärrän, unohtelen joskus itsekin paljonkin asioita. Riittää, kun asiakas on pahoillaan ajan peruuntumisesta tai unohduksestaan. Eräs asiakas perui joskus samana päivänä varatun aikansa, koska hänen mielestään olikin hyvä päivä pestä ikkunoita. Toinen asiakas joskus sanoi, että yrittäjän on vain otettava se riski, että asiakkaat eivät tulekaan, kun oli aikansa unohtanut. Tämän tapaiset peruutukset harmittavat tietenkin omaa ajan ja ajnakäytön suunnittelun takia ja ennenkaikke niiden asiakkaiden takia, joille olen joutunut sanomaan, ettei vapaita aikoja ole tarjolla. PIdän yleensä halukkaiden asiakkaiden numeroita ylhäällä, jotta voin peruutustilanteissa heille soitella, mutta harvoimpa kukaan kovin lyhyellä varoitusajalla pääsee tulemaan. Toivon siis ennekaikkea sellaista molemmin puolista kunnioitusta yrittäjien ja asiakkaiden välillä. Hyvää tahtoa ja muiden ihmisten huomioon ottamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti